E17-ziekenhuisnetwerk zet beroertezorg in de kijker met interactieve wandelingen FAST 4-ward

9 november 2022

Op Wereld Beroerte Dag (29/10/22) zette het E17-ziekenhuisnetwerk beroertezorg in de kijker via ‘FAST 4-ward’. Dat initiatief van de Belgian Stroke Council bundelt in een applicatie interactieve wandelingen in de groene omgeving van de ziekenhuizen, waarbij tegelijk je kennis over beroerte wordt getest. Het ziekenhuisnetwerk stimuleert daarmee een gezonde en actieve levensstijl, een belangrijke factor in de preventie van een beroerte.

Op nationaal niveau was hier ook een wedstrijd aan verbonden. Aan de deelnemers werd gevraagd een foto te maken waarop de FAST-symptomen op een zo origineel mogelijke manier uitgebeeld werden. Uit de inzendingen werd door voormalig beroertepatiënt Steven Spillebeen (Spillie uit Big Brother) de 3 origineelste gekozen, en beloond met maar liefst 40 filmtickets en leuke gadgets. De winnaar werd het team van Lisa Landuyt, lid van het stroketeam van az groeninge, een ziekenhuis uit het E17-ziekenhuisnetwerk.

De winnende foto van het team van Lisa Landuyt

FAST 4-ward wordt nu wegens succes verlengd tot 9 mei 2023, de Europese Dag van de Beroerte. Ook de wedstrijd loopt verder en deelnemers kunnen opnieuw beloond worden met mooie prijzen. Je kan je foto inzenden tot 01/05.

Jaarlijks krijgen ongeveer 27 000 Belgen een beroerte. Het E17-ziekenhuisnetwerk streeft ernaar om onder meer via FAST 4-ward een zo groot mogelijk doelpubliek te sensibiliseren en te informeren over beroertes: wat zijn de symptomen, hoe herken je ze, en wat kan je doen?

Praktisch?

• Download de app izi.TRAVEL
  • Per wandeling zie je om hoeveel kilometer het gaat en of de wandeling rolstoeltoegankelijk is.
  • Ontdek de wandelingen: